Motorn (001028)
Flera av de äldre båtarna har motorer från Volvo
Penta, typ 2001, 2002, 2003. Flera av problemställningarna
nedan gäller mer eller mindre alla dessa. Manualer
och reparationshandbok finns HÄR.
Onormalt
slitage på splines på S-drevets axel som
sticker in i motorns svänghjul
Enligt vissa källor kan 200X-seriens backslag drabbas
av onormalt slitage. Det är oklart om S-drevet är lika
känsligt, men en kontroll kan vara på sin plats på
äldre motorer/S-drev.
Startproblem (Insänt av Lennart
Wendt)
Flera har problem med att starta motorn i Maxi 999. När min
båt var ny, 1986, fick jag köra startmotorn ca 20 sek
varje gång jag startade. En servicekille på Volvo
i Kalmar hittade felet. Placeringen av tanken i höjdled i
förhållande till motorn var felaktig. När motorn
stannades rann allt bränsle tillbaka i tanken. Pumpen fick
därför jobba en bra stund innan dieseln nådde
insprutarna igen. När han satte in en backventil strax efter
tanken försvann mitt problem.
Offeranod i MD 200X (Insänt av ordförande, Lennart Wendt)
Jag har inte vetat om att jag har en offeranod på motorblocket
på min 2002:a (Maxi 999). Jag har haft båten i 14
år och aldrig bytt denna zinkbit. Mellan termostaten och
bränslefiltret finns en fyrkantig skruv och innanför
denna sitter offeranoden gängad i den yttre skruven. Min
gamla anod var helt pulvriserad utom den del som är gängad
i skruven. Jag blev tvungen att borra ut resterna och måste
även köpa en ny skruv. Vänta inte så länge
som jag gjort med att byta! Tänk på att du får
in vatten när du skruvar av skruven. Det finns faktiskt en
punkt i instruktionsboken som lyder "kontrollera Zinkpropp"
(43 A) men den har jag missat.
Motorbyte i 909, tack Berit
och Kalle Karlsson
Motorbyte i Fenix, tack Tommy
Gustavsson, Fenix 489
Felmonterad Ljuddämpare?
Svart akterspegel (Fenix, ev även
andra)
Volvo Pentas orginal Foldingpropeller
Måttskisser för 200x-Sdrev
Byte till VETUS-motor på det gamla
S-drevet.
Foldingpropeller till MAXI 999 med MD2002
Propellerberäkningar enligt SSPA