Volvos original foldingpropeller är en riskfaktor!
Standardpropellrarna från Volvo som är gjorda i järn
har en bussning av hårdgummi inbyggd i navet för att
isolera mot galvaniska strömmar. Den bussningen är en
allvarlig riskfaktor i sig.!!!
Den bussningen blir UPPLUCKRAD efter några års tilläggningsmanövrar
då man slår om från fram-back och back-fram
ett antal gånger för att komma in på exakt rätt
plats även när det blåser litet.
Det som hände mig och min besättning en gång när
vi återkom till Sandhamn efter målgång i Gotland
Runt var inte så trevligt! Det blåste rätt så
bra även i hamnen och vi skulle lägga till i denna bröte
med båtar för att bl.a. gå upp till kansliet
och lämna in rapporterna. Eftersom det blåste sidovind
så var det nödvändigt med litet fart framåt
på båten för att kunna styras. När jag sedan
slog om till back så LOSSNADE HELA PROPELLERN och motorn
rusade utan att farten minskade. Det blev att snabbt "manna
reling" för både vår besättning och
alla båtar runt omkring! Så det gick bra ändå
eftersom det fanns så många starka armar som tillsammans
kunde bromsa upp oss s.a.s. för hand.
Det visade sig att det var just denna BUSSNING AV HÅRDGUMMI
som delat sig på mitten så att endast EN DEL AV NAVET
satt kvar på propelleraxeln!
Det hade naturligtvis inte gått lika bra med enbart familjen
ombord om detta hade hänt ute i en naturhamn eller i hemmahamnen.
Då hade vi rammat någon klippa eller bryggan med åtföljande
skador som resultat.
Det var denna händelse som gjorde att jag började leta
runt efter andra fabrikat för propellrar och undersöka
hur dessa var konstruerade. Detta letande gjorde att jag fastnade
för Gori vilket jag absolut inte ångrat utan verkligen
fått positiva erfarenheter utöver att propellern inte
har någon sådan där bussning av hårdgummi
som kan göra att hela propellern försvinner.
Bästa Hälsningar och Happy Sailing,
Börje Lindqwist /
MAXI 999 Nr 129
Vill bara kort nämna att jag och min familj råkat ut för samma sak som Börje Lindqvist ovan, hela propellern lossnade vid en tilläggning, och detta i 17m/s! Tur i oturen var att händelsen inträffade i Lysekils hamn, och inte ute i en trång skärgårdsvik eller liknande. Med lite hjälp (och en hel del tur) lyckades vi ta oss in till bryggan trots den hårda vinden. Händelsen var mycket obehaglig. Nästa dag anlitade vi en dykare som fann propellern på 8m djup, och det visade sig vara gummibussningen i navet som lossnat, vilket fick till följd att hela härligheten snabbt och effektivt gled av axeln och ner i djupet... Sådant får bara inte hända, en propeller är en säkerhetsfaktor som man måste kunna lita på. Vid den efterföljande kontakten med Volvo Penta ville man inte kännas vid att det skulle röra sig om material- eller konstruktionsfel. Jag kunde beställa en ny foldingpropeller till x antal kr (fanns inte i lager i Lysekil) som skulle vara på plats efter två arbetsdagar. Händelsen inträffade naturligtvis en fredag... Som tur var fanns det även en tvåbladig fast propeller ombord, vilken dykaren monterade på. Jag hoppas Volvos kvalitet är förbättrad på de propellerar som man tillverkar idag.
Hälsningar
Christian Martins
MAXI 909
Jag har en 2-bladig 16x10 tum från Alcometaller utanför Örebro. Den är av brons och har mycket stora tunga blad som backar bra vid måttliga varvtal. På full gas framåt gör motorn c:a 3200 varv, båten c:a 7 knop, beroende på hur ren botten är. (Maxi 999). Även denna propeller har en invändig gummidel som nog är mest till för att minska rycken vid skifte fram/back, vilket är bra när bladen är så tunga.
En VolvoPenta nyare trebladig kan eventuellt vara ännu effektivare framförallt framåt, eftersom denna design följer rätt nära de senaste propellerrönen som bl.a. Kamewa i Kristinehamn har utvecklat, alltså med kraftigt bakåtsvepta blad.
Vid backning är det osäkert om denna trebladiga är bättre än Alcometallers 2-bladiga Så min gissning är att pentas 3-bladiga går fortast framåt och Alcometallers 2-bladiga går bäst bakåt.
Magnus Sterky Maxi 999
För några år sedan bytte jag till en propeller
av fabrikatet Gori som även
den var tvåbladig men gjord helt i en legering av mässing/brons.
En fördel med denna är att den har avsevärt mindre
bromsverkan vid segling! Visst kan det vara inbillning men skillnaden
i fart när man lägger i växeln så att propellern
inte snurrar med är mätbart mycket större än
tidigare.
En annan fördel är att vi fått mycket högre
fart på båten vid motorgång med med samma motorvarvtal
som tidigare. Således en effektivare drivning. En tredje
fördel är att just kraften vid back i samband med backövningar
är avsevärt högre så att man inte är
orolig i tilläggningsövningar med fullt av andra båtar
som t.ex. i Sandhamn i samband med Gotland Runt.
Eftersom propellern är gjord i denna mässing/brons-legering
så har vi inga problem alls här i Östersjön
med beväxtning utan att lägga på skyddslack.
Bästa Hälsningar och Happy Sailing,
Börje Lindqwist /
MAXI 999 Nr 129