VETUS M2.06 16 hk i Fenix med VP 110 S drev
Den gamla MD 5:an har gått perfekt
i 22 år men är för klen för båten.
Vi går ifrån Vänern ner till Västkusten
och tillbaka nästan varje sommar, och i Götaälv
kan det vara 3 knops ström ibland, och det går lite
väl sakta med den lilla 7,5 hk. Jag funderade lite på
Volvos 2010 maskin på 10 hk men med en prislapp på
77000,- (inkl nytt drev) och en grundmaskin från Shibara,
såg jag det inte som något bra alternativ, däremot
hade det varit det lättaste alternativet. Vetus små
maskiner kommer från Mitsubishi, och marinkonverteras av
Vetus i Holland. Vidare har dom värmeväxlare av brons.,
och varmvattenuttag standard. Nackdelen är den lilla generatorn
på 40 amp. (men MD5:an har ju trotts-allt 35 amp). Priset
med en anpassningssatts till 110 drevet är drygt 40 000,-.
Det gamla drevet bör gås igenom så man vet om
det är något att satsa på. Jag bytte packboxarna
till propelleraxeln i drevet, kontrollerade alla drev , lager
och inshimsning. Det fanns inget synligt slitage, så drevet
målades upp och ny bälg monterades. Volvon lyftes ur,
och motorrummet tvättades, slipades lätt och målades
med gellcoatspray nr 812 från Hjertmans.
Motorbädden till MD 5:an är liten, så för att få Vetusen att passa Så fick jag tillverka två vinkeljärn .
Vetusen köptes av Bernt Johansson
Bernova Produktion AB i Henån. Bernt kan dom här maskinerna
utan och innan, och har monterat
dom i många olika båttyper. Han hade många tips
till monteringen. Tel 0304-39341
Vetus har väldig mjuka och fina motorfästen och vidare monterade jag en extra ljuddämpare från Vetus brevid drevet. Ny avgasslang 40 mm, också den från Vetus, och en övergång till originalljuddämparen(45 mm) monterades.
Batterierna flyttades till aktre stuvfacket i dinetten därför att dom mår inte så bra i det varma motorutrymmet, och ett samtal med besiktningsman sa att det blir anmärkning vid framtida besiktning om batterierna finns kvar i motorutrymmet. Vetusen arbetar på ca 85 gr c mot volvons 65 gr c, och det blir varmare lufttemp i motorutrymmet än förut.
Reglagevajrarna passade perfekt. Elkabelhärvan till kontrollpanel är alldeles för kort på Vetusen, så man får antingen förlänga den eller köpa en förlängning. Stopp och kallstartsvajrarna kan monteras bort, för den nya motorn har stopp i nyckel och glödning i stället för kallstartsventil
Ett problem vid montering var väggen
in till stuvfacket i dinetten. Det fick flyttas ca 3 cm (se bild).
Motorkåpan får också byggas om. Den får
höjas 5- 10 cm, och ett hål för vattenpumpens
remskiva får göras.
En sak som irriterat mig är när man har flera personer med sig i sittbrunnen och man skall starta eller stänga utav motorn, så måste man flytta på folk för att komma åt start och stoppreglagen. Jag plastade en liten låda ( av gjutning av en träbit lite större än panelen) som målades med gellcoatspray och monterades på stybordssidan i sargväggen under winchdäck. Jag styr alltid från styrbors sida vid maskingång.
Ny isolering monterades på alla
väggar och i motorkåpan. Alla Skarvar tejpades med
alu.tape. Vattenslangarna till vakumventilen fick skarvas med
en övergång 16-20 mm.
Maskinen startades upp och gick väldig tyst och fint. Från
avgasröret hördes bara ett svagt gurglande. Provkörning
i sjön får vänta
till våren.
Tommy Gustavsson
Fenix 489
Wee.two@_tasbort_telia.com