Motorbyte Fenix (031205)

VETUS M2.06 16 hk i Fenix med VP 110 S drev

Den gamla MD 5:an har gått perfekt i 22 år men är för klen för båten. Vi går ifrån Vänern ner till Västkusten och tillbaka nästan varje sommar, och i Götaälv kan det vara 3 knops ström ibland, och det går lite väl sakta med den lilla 7,5 hk. Jag funderade lite på Volvos 2010 maskin på 10 hk men med en prislapp på 77000,- (inkl nytt drev) och en grundmaskin från Shibara, såg jag det inte som något bra alternativ, däremot hade det varit det lättaste alternativet. Vetus små maskiner kommer från Mitsubishi, och marinkonverteras av Vetus i Holland. Vidare har dom värmeväxlare av brons., och varmvattenuttag standard. Nackdelen är den lilla generatorn på 40 amp. (men MD5:an har ju trotts-allt 35 amp). Priset med en anpassningssatts till 110 drevet är drygt 40 000,-. Det gamla drevet bör gås igenom så man vet om det är något att satsa på. Jag bytte packboxarna till propelleraxeln i drevet, kontrollerade alla drev , lager och inshimsning. Det fanns inget synligt slitage, så drevet målades upp och ny bälg monterades. Volvon lyftes ur, och motorrummet tvättades, slipades lätt och målades med gellcoatspray nr 812 från Hjertmans.

Motorbädden till MD 5:an är liten, så för att få Vetusen att passa Så fick jag tillverka två vinkeljärn .

Vetusen köptes av Bernt Johansson Bernova Produktion AB i Henån. Bernt kan dom här maskinerna utan och innan, och har monterat
dom i många olika båttyper. Han hade många tips till monteringen. Tel 0304-39341

Vetus har väldig mjuka och fina motorfästen och vidare monterade jag en extra ljuddämpare från Vetus brevid drevet. Ny avgasslang 40 mm, också den från Vetus, och en övergång till originalljuddämparen(45 mm) monterades.

Batterierna flyttades till aktre stuvfacket i dinetten därför att dom mår inte så bra i det varma motorutrymmet, och ett samtal med besiktningsman sa att det blir anmärkning vid framtida besiktning om batterierna finns kvar i motorutrymmet. Vetusen arbetar på ca 85 gr c mot volvons 65 gr c, och det blir varmare lufttemp i motorutrymmet än förut.

Reglagevajrarna passade perfekt. Elkabelhärvan till kontrollpanel är alldeles för kort på Vetusen, så man får antingen förlänga den eller köpa en förlängning. Stopp och kallstartsvajrarna kan monteras bort, för den nya motorn har stopp i nyckel och glödning i stället för kallstartsventil

Ett problem vid montering var väggen in till stuvfacket i dinetten. Det fick flyttas ca 3 cm (se bild). Motorkåpan får också byggas om. Den får höjas 5- 10 cm, och ett hål för vattenpumpens remskiva får göras.

En sak som irriterat mig är när man har flera personer med sig i sittbrunnen och man skall starta eller stänga utav motorn, så måste man flytta på folk för att komma åt start och stoppreglagen. Jag plastade en liten låda ( av gjutning av en träbit lite större än panelen) som målades med gellcoatspray och monterades på stybordssidan i sargväggen under winchdäck. Jag styr alltid från styrbors sida vid maskingång.

Ny isolering monterades på alla väggar och i motorkåpan. Alla Skarvar tejpades med alu.tape. Vattenslangarna till vakumventilen fick skarvas med en övergång 16-20 mm.
Maskinen startades upp och gick väldig tyst och fint. Från avgasröret hördes bara ett svagt gurglande. Provkörning i sjön får vänta
till våren.

Tommy Gustavsson
Fenix 489
Wee.two@_tasbort_telia.com