I somras så kärvade kulventilen på intagsgenomföringen till toalettens spolvatten mitt under semestern. Detta ledde till diverse strul.

En ny kulventil anskaffades, och jag gjorde en träplugg och slog i den försiktigt utifrån, med en ordentligt utstickande del så jag skulle kunna vicka loss den senare.

När jag därefter skulle skruva av den kärvade kulventilen, visade det sig att motmuttern på genomföringens insida var så löst åtdragen från fabrik, att genomföringen kom loss lite. Därigenom uppstod en liten läcka. Genom att vrida fösiktigt hit och dit gick det att få det tätt igen, men alltihop kom att sitta löst, även den nya kulventilen som monterades med teflongängtape som tätar bra även om man inte drar åt hårt.

Dessutom uppstod problemet att i den vridningsvinkel där kulventilen gick i botten, så stämde inte läget för avstängningshandtaget, så det fick jag strunta i att montera just då. Vi manöver under tiden använde jag en liten fast nyckel som passade kulventilaxeln.

Nu under vintern har jag sett över alla kulventiler, smort upp kulan med propelleraxelfett, och bytt samtliga bordsgenomföringar. Eftersom jag några gånger under säsongen simmar runt botten med en fönsterskrapa på stång för att ta bort slemmet från bottenfärgen, passade jag på att byta till försänkta bordsgenomföringar. Dessa är inte i vägen för fönsterskrapan. Och så går ju båten några hundradels knop fortare!

Man skall kontrollera vilket material som förskruvningarna har, och det är få leverantörer som anger detta. Jag valde förskruvningar från Hjertmans, som uppger att materialet är 'Avzinkningsfritt enligt CE-norm CW602N. jag hitttade inga försänkta förskruvningar av 'bättre' material, trots intensivt letande på bl.a. Internet.

För att fasa in genomföringarna i skrovet, satte jag en bit 22 mm plywood via bult och mutter i borrmaskinen, som satt i ett bänkäste. Så svarvade jag en liksom 'kinahatt' av träbiten. På denna kontaktlimmade jag ett mycket grovt slippapper. Med denna slipkon gick det relativt enkelt att fasa in. Var noggrann! Prova att dra åt 'låsmutter, skrov' så du ser att allt stämmer när du lägger kraft på.

Sedan använde jag Hempel epoxyspackel för slutmonteringen, men inte så mycket att det tar i låsmuttern. Dra låsmuttern fast men inte hårt. Efter härdning, lossa låsmuttern försiktigt och lägg sikaflexi inifrån och dra åt hårt. (På detta sätt blir det tätt och man kan senare demontera utan allt för stort våld.)

Sedan planade jag utsidan med en fintandad hand-maskinfil, som alltså klarar av smärre utstick från metallen i genomföringen, så det hela blir fullkomligt perfekt slätt (utom själva hålet förstås)

Vitsen med 'Låsmutter, kulventil' i figuren är att genom att använda sikaflex som gängtätning, och denna låsmutter, så kan man ställa in vridningsvinkeln för kulventilen exakt som man vill ha den, och man kommer att kunna lossa alltihop utan risk att vrida loss förskruvningen från skrovet igen. Problemet var att hitta sådana låsmuttrar, jag fick använda den vanliga 'Låsmutter, skrov' -typen, och sedan svarva bort själva flänsen.

Så nu, förutom att ha fått en genomgång av alla kulventiler, så har ytterligare ett stag tagits mot 'världshistoriens halaste 999-botten'

/Magnus Sterky