VATTEN I BOTTENBALKARNA

Efter upptagningen av vår 909 lossade jag som vanligt durkarna och såg då för 1:a gången på 4 år vatten på bottnen.
Det kom från ett av de hålrum som finns vinkelrätt ut från kölfacket mot kojfronterna på bottnen ( och som är del av innerlinern?)
Att vattnet kommer ut beror på de hål som är borrade för kablarna till logg- och lodgivare som sitter framför kölen. Vattnet kan ju vara kondens, spill, sjövatten som forsar in när man byter givare mot blindplugg mm.
Inne i detta hålrum saknas topcoat som annars till viss del skyddar laminatet mot vatten.
Löper våra båtar med denna konstruktion risk för skador om de år efter år har vatten stående som kan frysa i laminatet och därmed försvaga detta?
Åtgärden mot skada är enkel: borra hål nära kölen så nära botten som man vågar, fila sedan med rundfil ner till bottnen så att vattnet kan komma ut. Luftning kan ju också tas upp ovanpå fickan om man dessutom vill suga upp ev. vatten.
Hålen måste tas upp i samtliga fickor.



Några eller många kanske vet om detta, jag hade ingen aning.
Funderar på om det kunde vara något för tips-sidan?
Konstruktionen finns åtminstone i 909,999 och 1000.

Staffan Persson OBS, ta bort _tasbort_ från Epostadressen.

Inspirerad av ovanstående:

Jag har samma erfarenhet av inneslutet vatten, i motorbäddens främre nederkant, samt i princip alla tvärbalkarna.

Jag löste det med att borra några c:a 6 mm hål snett ovanifrån, ungefär som hålet på bilden, och jag suger ut vattnet där, särskilt noga efter upptagningen. Jag suger med en oljebytarpump av plast som liknar en mammutinjektionsspruta, och som har ett tunt styvt plaströr som man kan sticka in långt i hålrummen. Genom att skäras detta rör lite snett i pipen kan man få ut så gott som allt vatten.

Magnus Sterky OBS, ta bort _tasbort_ från Epostadressen.