VATTEN I BOTTENBALKARNA
Efter upptagningen av vår 909 lossade jag som vanligt durkarna
och såg då för 1:a gången på 4 år
vatten på bottnen.
Det kom från ett av de hålrum som finns vinkelrätt
ut från kölfacket mot kojfronterna på bottnen
( och som är del av innerlinern?)
Att vattnet kommer ut beror på de hål som är
borrade för kablarna till logg- och lodgivare som sitter
framför kölen. Vattnet kan ju vara kondens, spill, sjövatten
som forsar in när man byter givare mot blindplugg mm.
Inne i detta hålrum saknas topcoat som annars till viss
del skyddar laminatet mot vatten.
Löper våra båtar med denna konstruktion risk
för skador om de år efter år har vatten stående
som kan frysa i laminatet och därmed försvaga detta?
Åtgärden mot skada är enkel: borra hål nära
kölen så nära botten som man vågar, fila
sedan med rundfil ner till bottnen så att vattnet kan komma
ut. Luftning kan ju också tas upp ovanpå fickan om
man dessutom vill suga upp ev. vatten.
Hålen måste tas upp i samtliga fickor.
Några eller många kanske vet om detta, jag hade ingen
aning.
Funderar på om det kunde vara något för tips-sidan?
Konstruktionen finns åtminstone i 909,999 och 1000.
Staffan Persson OBS, ta bort _tasbort_ från Epostadressen.
Inspirerad av ovanstående:
Jag har samma erfarenhet av inneslutet vatten, i motorbäddens främre nederkant, samt i princip alla tvärbalkarna.
Jag löste det med att borra några
c:a 6 mm hål snett ovanifrån, ungefär som hålet
på bilden, och jag suger ut vattnet där, särskilt
noga efter upptagningen. Jag suger med en oljebytarpump av plast
som liknar en mammutinjektionsspruta, och som har ett tunt styvt
plaströr som man kan sticka in långt i hålrummen.
Genom att skäras detta rör lite snett i pipen kan man
få ut så gott som allt vatten.
Magnus Sterky OBS, ta bort _tasbort_ från Epostadressen.