En ägare till en 33:a har själv åtgärdat detta genom att:
Det synes ha fungerat bra, men det bör finnas god möjlighet att förtillverka någon form av delar som underlättar att få det snyggt och bra. Man kan tänka sig att fylla ut den konkava skrovkurvan i aktern en hel del. Detta skulle även ge fördelen att bärigheten i aktern ökas så att båten inte sätter sig när man utnyttjar de stora stuvfacken akterut.
I figuren ovan är skrovets spant röda. De streckade linjerna visar ungefärligt hur den tänkta bottenformen skulle se ut.
Såhär ungefär gjorde Maxi 33 - ägaren med sin akter, mera i detalj, om jag kommer ihåg berättelsen rätt:
1) Ta bort rodret
2) Klistra på en bit plywood på akterspegeln som
gör formen lite V-formad, sänk mittpunkten c:a 8 cm
3) Använd raka träplankor som linjaler, och måtta
från den nya akterspegeln med dem så att de tangerar
skrovlinjerna förut. Markera var tangentpunkterna är.
Snåla in en aning mot konkav linje i området där
nedre dekorranden sitter, så behöver du inte jobba
med friborden över denna dekor, vilket gör att det
blir mindre känsligt med finishen på den slutliga
ytan.
4) Nu vet du vilken yta där du skall slip-rugga gelcoaten
för att kunna limma dit divinycell. Dessutom vet du var
du slipar bort gelcoaten helt, så det nya ytter-skiktet
får fäste direkt i gamla laminatet.
5) Slipa
6) Plasta en rörformig fördjupning under roderlagret
på sådant djup som ansluter till det djup du bygger
ned (max c:a 7 cm får det vara) . Rodret skall kapas så
mycket i överkant, man bör kolla med en liten metalldetektor
innan hur högt upp i rodret som övre förstyvningsjärnet
sitter, man skall inte sänka botten mer än vad man
kan kapa rodret...
7) limma dit diviny- eller bonocell på hela den yta som
skall sänkas. 33-ägaren använde bonoccell, för
det fanns skivor av en tjocklek som räckte utan att lägga
dubbla lager skivor.
8) limma grovt sandpapper på plankor och (med en kompis)
slipa ned skumskivorna till önskad bottenform.
9) plasta med mattor etc.
10) spackla med mikroballongspackel
11) slipa
12) lägg på gelcoatspackel / topcoat. Det som är
under vatten kan spacklas direkt med t.ex. Hempels epoxyspackel.
13) slipa, polera.