Lovigirighet
Traditionell visdom säger att en båt blir mindre lovgirig med framåtlutad mast. Detta är antagligen inte sant. Orsaken är att draget i seglens tyngdpunkt vid krängning ligger utanför relingen. Det motsvarar att bogsera båten med en bogserlina fäst midskepps i relingen, ellr t.o.m i en punkt utanför relingen. Detta förklarar varför en båt med endast en fock hissad kan bli lovgirig vid krängning.
Båtens styvhet beror av hur mycket flytdeplacementet flyttas i sidled vid krängning (formstyvhet). Båten är i allmänhet bredare akter om mittpunkten än förut. Med riggen lutad framåt, eller ett försegel på peke, så kommer vindtrycket att lasta ned fören i vattnet, och alltså lyfta aktern. Då minskar styvheten, men dragpunkten ligger fortfarande utanför relingen. Fören har dessutom en viss förmåga att vilja skära sig åt lovart vid krängning. Totaleffekten blir då att lovgirigheten ökar vid framåtlutad rigg.
Med bakåtlutad mast kommer båten alltså att bli styvare, luta mindre och alltså bli mindre lovgirig. Båten seglande linjer är i allmänhet rakare akterut än från fören runt mittpunkten, vilket ger högre toppfart.
Man skall heller inte frukta att det kan bli ett visst tryck i rodret. Både köl och roder medverkar i att ta upp sidkrafterna. Med en viss lovgirighet, upp till kanske 5-10 graders roderutslag, slipper kölen ensam att ta upp sidkraften. Om rodret är helt neutralt på kryss, medverkar det just inte till detta, och kölen ensam får ta upp hela sidkraften = större avdrift och sämre höjd.
Alltså, rodret SKALL ha ett visst utslag på kryss. Det är först när vinkeln blir för stor som det bromsar mer än det ger i form av sidkraftupptagning.
Magnus Sterky <magnusQsterky.com>