Varning för frostsprängning i rodret!
Genom att det är stora påkänningar där hjärtstocken går ned i rodret blir det läckage där, och vatten samlas nedtill inuti rodret. På vintern fryser detta och spräcker roderhalvorna. Ordna alltså en dyveka för att tömma rodret på hösten:
Borra ett vertikalt hål mitt i rodrets undersida, c:a 6 mm. (Det är ganska tjockt, eventuellt behövs ett förlängt borr, gå till en svetsare och be honom svetsa en förlängning av borret med någon decimeter) Använd sedan en M8 gängtapp och gänga hålets nederdel c:a 20 mm. Köp en M8 syrafast bult, kapa huvudet och använd en bågfil för att såga ett skruvmejselspår i änden. På våren, skruva in denna som dyveka med Sikaflex som tätning. (Skruvas ur på höstarna)
I mitt fall märktes frostsprängningen i rodrets nedre bakkant, det sipprade vatten ut där hela hösten och på våren. Det hade bildats en liten spricka mellan de två roderhalvorna på en höjd av c:a 100 mm.Genom att sprickan satt lågt på rodret har den inte försvagat rodret nämvärt. Jag tätade detta genom att använda en tunn kapskiva som jag slipade ur sprickan med, ned till c:a 10 mm. djup, och fyllde sedan upp detta med Hempel Epoxispackel.
Efter denna reparation och installation av Dyveka uppstår inte ny sprickbildning. (Magnus Sterky)