Förstärkning av roder

Jag har en 999 med serienr. 90 (står nr74 på en fastplastad lapp i aktre stuvutrymmet så troligen har skrovet ett annat nr än den kompletta båten).

Min roderaxel består av ett rostfritt rör med diam. 50mm och en godstjocklek på 7 mm. På axeln är en tunn plåthylsa påsvetsad som lagerbana för det nedre lagret, ytterdiametern på hylsan är 55mm. Fästet för rorkulten består av en tapp med diametern 35 mm som är svetsad i toppen på röret. För övrigt är roderkonstruktion lika som på den ritning som finns på maxi+ klubbens hemsida.

Min axel hade blivit krökt alldeles under lagerhylsan det fanns dessutom tendenser till sprickor i limningen mellan roderhalvorna.

Jag beslöt därför att rikta axeln och förstärka den. Förfrågan hos Arne Olsens varv indikerade en kostnad på ca 11000 kr varför jag beslöt att göra jobbet själv.

Jag sågade isär roderhalvorna i limfogen och skar loss axeln så att jag kunde rikta den.

Därefter köpte jag en rostfri stång ca 1,5m med diametern 35mm som jag slog in i röret varefter jag limmade ihop halvorna med epoxi och förstärkte det hela genom att limma några lager glasfiberremsor över skarven.

Kostnad 1100 kr för en rostfri axel (kan köpas hos Bergslagsstål i Söderbärke) samt ca 1000 kr för epoxi och glasfiber.

Det var en hel del jobb med detta så om rodret är oskadat föreslår jag en enklare metod som går ut på att man skär loss tappen för rorkulten och trycker i förstärkningsstången varefter man svetsar tillbaka tappen.

Lagren är det inga problem att byta. Det är bara att trycka ut dem och trycka i nya de sitter inte särskilt hårt.

Om du vill ha mer detaljinfo. så hör av dej till

Karl-Uno Almgren