Maxi 999 (nr 383, Julias) nedre roderlager hade givit upp och satt löst. För att lösa detta samt att ge perfekt roderkänsla utan friktion, anskaffades följande lager från Båtsystem i Göteborg. (diameter 50H9 avser 50 mm massiv syrafast hjärtstock). I princip kan nog samtliga principer användas för andra båtmodeller. För modell 33 etc. där kanske inte höjden ovanför nedre lagret räcker för att installera ett lika högt tätningsrör, kan troligen en mjukgummidamask användas i stället.
Dessa lager användes:
POS.1: 1 st Top roller bearing JEFA 42050 för hjärtstock diameter 50H9 mm, material SIS2324 Data: D=80mm, F=119mm, H=67mm, Max belastning=2500kg |
|
POS.2: 1 st Lower roller bearing JEFA 41050 för hjärtstock diameter 50H9 mm, material SIS2324 Data D=89mm T=80mm H=115mm Working load (max)=3900kg |
|
POS.3: 1st 'rudder tube' för 41050 Anpassat till dia. T ovan. Längd anpassas så att total höjd från underkant lager till överkant 'rudder tube' blir 370 mm |
Så här blev det:
Notera att akterstagsfästet är omgjort Vidare är ändlägesstoppet är borttaget. | |
För att åstadkomma nya ändstopp, lades en träbalk in med ett stopp i bakkant av roderkvadranten (syns ej på bilden, sticker ned bakom balken). I samma veva kapades rodret av c:a 10 mm upptill akterut för att medge ett c:a 10 grader större roderutslag åt båda hållen. Se fig: | |
Rullagren (i likhet med glidlagren i original) saknar helt förmåga att ta upp vertikala krafter, varför rodret får en del friktion när stoppsprinten upptill slkäpar mot sin bricka. För att undvika detta och ge en hysteriskt liten friktion och roderkänsla vid lättvindsegling hängdes rodret upp i en wire, se fig: Nu efter provsegling även i frisk vind kan konstateras att det hela har blivit så bra man kan begära, och styrningen är helt friktionsfri även under hårt rodertryck. REKOMMENDERAS! |