Så här skriver
ägaren till Sambal, en Linjett 30:a om sitt lyckade jobb
att demontera förstagswiren från konan i en Furlex
typ I.
Det kan vara möjligt att göra samma operation med Furlex
typII, men det är inte kontrollerat.
"Jag har äran att med foton åskådliggöra några delar av den historiska händelsen. Dock inte det magiska verktyget, tyvärr. Här följer tre foton och i nästa kommer ytterligare två.
Bildtexter:
x§
1. Den understa delen av systemet där ögat är hopskruvat
med resten av hylsan. Värm med blåslampa för att
bränna sönder låsvätskan.
2. Hylsan, där wajern sticker ut ca 10mm tillsammans med
den tjockare delen av konan.
3. Den gängade tappen som svetsades fast på den synliga
delen av konan. I gängan fästes själva dragverktyget.
4. Närbild av hur tappen är fastsvetsad på konan.
Eftersom den lossnade två gånger är den nu svetsad
runtom hela.
5. Närbild av tappen, konan och hylsan. Vinkeln beror på
att jag bara hade två händer...
Den fortfarande utstickande delen av förstagswajern är kvar i mastskjulet och det är lite för mörkt och kallt för att gå dit nu. Du får föreställa dig det fotot.
Likaså dragverktyget,
som kan beskrivas så här:
På ett rundjärn (ca 500x10 mm) löper en rund mässingsklump
med en vikt av ca 0,5 kg. (Valet av metall är kanske för
att den inte ska kinka - glömde fråga).
I ena änden av rundjärnet är en ordentlig spärr
som gör att klumpen inte åker av (såg inte exakt
hur spärren var utformad).
I andra änden är en kraftig mutter. Denna gängas
på tappen som svetsats fast i Furlex-konan. (Såg inte
heller exakt hur muttern var utformad. Den kan ha varit fastsvetsad
på rundjärnet eller den kan ha varit rörligt fastsatt.)
Antagligen går det utmärkt att använda en s.k.
glidhammare, denna är från Biltema:
När tappen är ordentligt fastsvetsad vid wajern/konan
fäster man ihop rundjärnet och tappen med muttern. Sen
skjutsar man mässingsklumpen kraftfullt mot ändstoppet
på rundjärnet och håller samtidigt fast Furlex-profilen
på lämpligt sätt (handkraft räckte).
Voila - så kom konan
ut ur wajern.
V.S.B.
Nu återstår "bara" att få loss profilen från rullsystemet. Därefter ta isär hela rullen och inte tappa bort någon av de 74 lösa kulorna. Sedan få ihop allt igen utan att tappa bort någon kula. Och slutligen att få tillbaka wajern genom hylsan, vilket var lite knepigt även första gången, när wajern var helt ny och oskadad.
När det gäller
att få loss profilen från rullsystemet så har
jag ett knep som inte står i bruksanvisningen, konstigt
nog. Det översta trattformade nylonlocket går att ta
bort med lite våld. Då kommer man åt utsidan
av det hål där den invändiga låsningen sitter.
Om man sticker ned en liten skruvmejsel (eller tjock ståltråd)
i hålet så kan man peta undan låsningen, som
ju fjädrar en aning. Förutsättningen är förstås
att förstyvningen inuti profilen, som trycker låsningen
radiellt utåt, redan är skjuten uppåt enligt
beskrivningen i bruksanvisningen.
Hälsningar från skepparen på 'Sambal '