Våra fönster började släppa in vatten i tätningen.

Den egentliga orsaken var att skruvarna som håller fast panelerna på INSIDAN var ditskruvade med litet för långa skruvar som tryckte UTÅT på plexiglaset från INSIDAN. När vi sedan hade seglat ett av de där tuffare Gotland Runt då 30% av den startande flottan bröt så började det sippra in vatten i skarven. Det visade sig vara dessa skruvar i kombinationen av vårt kämpande på däck när TomaHåk stampade i den höga och krabba sjön som var för mycket för tätningen.

Att försöka täta utifrån visade sig vara meningslöst eftersom däcket naturligtvis rör på sig, visser ligen litet men tillräckligt, när det belastas. När vi skulle ta loss plexiglasen för att få dit ny tätmassa mellan glasen och skrovet, visade sig den gamla tätmassan tillräckligt färsk för att hålla så hårt i plexiglaset att det sprack.

Men det var dessa övningar gjorde att vi även fann problemet med dessa för långa skruvar från INSIDAN utåt.

Vi anskaffade nya plexiglasskivor. I dessa skivor borrade vi upp fler hål för fästskruvar med brickor. Vi fick på det sättet tätare och jämnare tryck på plexiglaset mot den nya tätmassan och skrovet.

Vi använde "lagom" grova skruvar för täckpanelerna på insidan. Men det viktigaste var att dessa skruvar KAPADES så att de INTE alls skulle kunna nå plexiglaset inifrån och pressa detta utåt. Tänk på att dessa skruvar är för långa om de så bara nuddar plexiglaset! Det blir problem när Du "klampar runt" på däcket och råkar belasta det strax på sidan om fönstret!!

Vi har inte haft några problem med fönstren sedan dess inte ens efter nästa tuffa Gotland Runt.

Bästa hälsningar,
Börje Lindqwist
Maxi 999 Nr 129 TomaHåk

 

ALUMINIUMRAMADE RUTOR MAXI 33

Jag har bytt rutorna på min MAXI 33. Här är lite bilder på slutresultatet. Rutorna kommer från Hönö Båtvindrutor (www.batrutor.se), efter mina mallar. En liten svårighet var att få bort resterna av silikon efter de gamla rutorna.

/DICK JEXBY

Öppningsbara fönster i Akterkabin och Toa på en 999:a

- Vi var intresserade av öppningsbara rutor till toaletten och akterruffen och i år hitta vi äntligen några små fönster som är utåtgående från Giiot (eller något liknande namn) som har köpts av Plastimo. Såg dessa på stockholmsmässan, Watski tog hem dom. Sedan var det bara att såga ur i de befintliga rutorna (den minsta modellen får helt och hållet plats inom rutan) och limma med Sika. Vi är mycket nöjda med den lösningen.

Per Nordengren

 

ALUMINIUMRAMADE RUTOR MAXI 999

Rutor och ramar samt mallar lär finnas från Hönö Båtvindrutor (www.batrutor.se)
Michael Ehrenborg har gjort detta jobb på sin båt, se bilderna:


Arbetsbeskrivningen:


Jag bad Calle på Hönö att göra mallar till mellanläggen så de kunde jag såga ut i förväg. Jag började med att limma fast al-plåtarna eftersom de skall ligga innanför ramarna.
För att få fogarna med lim/fogmassa skarpa tejpade jag både avgränsningen på rufftaket och rutramarna.
Vid montage av rutorna måste man vara två. En som arbetar utifrån och en inifrån.
Jag gav Calle de mått som totala tjockleken varierade, så valde han en lämplig distansremsa. Variationerna tas upp av att innerprofilen skevar lite hit och dit vilket man inte ser. För mig var totalkostnaden något under 10.000 kr för allt.

1) Ta bort gamla rutorna
2) gör rent från gamla tätningmassan. Svårt - prova med vässad spackelspade som hyvel och thinner.
3) använd sticksåg och såga upp hålet för nya rutorna efter montagemall från rut-leverantören (man kan behöva skaffa eloxerad 2mm Al-plåt själv)
4) eventuellt behöver man slipa ur den konkava radien på gamla rutans försänkning i däcksformen, till en vassare radie så al-ramen går ända in. Man kan nog använda en roterande fil (typ liten bandslip)
5) kontrollera att innerliner plus däcksidans plasttjocklek passar innerramen av aluminium med lämpligt tjock gummimellanlägg från rut-tillverkaren
6) provmontera utan tätningsmassa på utsidan och se att allt stämmer, passa in mellanläggen av eloxerad 2mm Al-plåt.
7) Ta isär igen och slutmontera med tätningsmassa vid utsidan